Körens bastukalas VT18

Nu i helgen hölls - för första gången på flera år - ett av körens bastukalas! Förr var det tydligen tradition att ha bastukalas 3 gånger per år, men det har legat på is ett tag :/ ytterligare en grej som var kul med bastukalas för min del var att jag fick komma ut till Härrydabastun där jag inte varit sedan den renoverades för några år sedan.
 
 
Vad som framförallt skedde när bastun renoverades häromåret var att denna stuga - Storstugan - byggdes. En riktigt stor och fin festlokal!
 
 
.. så jag och några gick och spanade in den :)
 
 
Hursomhelst, vi skulle inte vara i den utan i själva bastustugan nere vid vattnet. Sjön var fortfarande frusen så det gick inte att bada... eller vänta, jo! Någon hade skurit ett litet hål i isen så det absolut att bada, trevligt :D
 
 
På ett bastukalas är det inte bara bastu som gäller utan även kalas, vilket vi hade i bastustugans stora rum :)
 
 
Arrangörerna (körens sexmästare m.fl.) hade förberett massvis när vi andra kom, mackor till alla...
 
 
.. och soppa och pannkakor till alla, mums!
 
 
Själva bastun renoverades också under den stora renoveringen häromåret - framförallt är de stora och fina aggregaten nya! Tydligen en present från teknologföreningen i Finland :)
 
 
Traditionsenligt hölls även "bastuloppet" vilket också var en grej förr. Det finns rentav en vandringspokal i Klok (körens lokal) med de senaste vinnarna ingraverade. Årets vinnare (i dam- resp. herrklassen) kommer också att bli ingraverade :)
 
 
Bastuloppet bär från bastun ner till stora vägen där bussen går och tillbaka - cirka 5 km. Vinnarna fick springa igenom ett guldband :)
 
 
Under själva festen tog jag inga foton - var istället närvarande i det roliga ;) - men sammanfattningsvis kan det alltså sägas att det var en rolig kväll med bastulopp, körkalas, bastu, isvak och mycket körsång! Skoj :D