År 1 Läsperiod 2 sammanfattad

I helgen tog läsårets andra läsperiod slut och här kommer en liten kort sammanfattning på vad den innehöll:
 
  • "TMA976 - Matematisk analys, fortsättning", en direkt fortsättning på den analyskurs vi läste i läsperiod ett. Denna är dock betydligt rörigare, det känns som om den saknar en röd tråd. Den innehåller framförallt differentialekvationer, differensekvationer, serier, summor, potensserier och funktionsserier.
  • "TIN212 - Programmeringsteknik" del 1 av 2, en programmeringskurs i java. Java är ett programmeringsspråk (och det bästa enligt http://www.sitepoint.com/best-programming-language-learn-2014-mid-year-update/ ) och med ett sådant kan man skapa program. Till exempel kan man programmera den webbläsare du använder just nu för att läsa detta. Eller en ny app. Bra grejer att kunna! Vi fortsätter läsa denna kurs även nu i läsperiod 3, men sen är det slut. 
  • "FFM516 - Mekanik 1" del 1 av 2, statik. Detta är den första riktiga fysikkursen vi läser. I denna lär vi oss om hur krafter påverkar kroppar. Även denna kurs håller på över två läsperioder. Under läsperiod 2 läser vi statikdelen - som dynamik, fast det står still. Under läsperiod 3 läser vi dynamik, som statik fast det rör på sig.
  • "TIF275 - Fysikingenjörens verktyg" del 2 av 3. En kurs vi fortsatte på från läsperiod 1, och fortsätter på i läsperiod 3. Under läsperiod 2 gör vi EP-labb, dvs experimentiell problemlösningslaboration. Vi jobbar i grupper om två och alla grupper får något att räkna ut, till exempel "hur snabbt vibrerar en balk?" eller "hur snabbt rinner vatten i tunna rör?" och därefter får man lite passande utrustning och sedan får man räkna ut det. Det finns ingen anvisning, utan man får tänka själv och komma på vad man behöver mäta på och därefter ställa upp ett samband för det hela.
  • FnollK-aspning+val. Under läsperiod 1 hade vi vår mottagning, som nollning fast roligt, i en månad. Den planerades och arrangerades i första hand av FnollK, Fysikteknologsektionens mottagningskommitté, som man hade möjlighet att aspa nu under läsperiod 2. Att aspa innebär att man får prova på sådant som den föreningen/kommittén man söker gör. Aspningen pågick i en månad och mot slutet av läsperioden, i december på Luciamötet, valdes sedan nästa års FnollK.
 
Sammanfattningsvis kan jag säga ungefär samma sak som efter läsperiod 1 - mycket plugg och det krävs ordentligt disciplin om man ska klara av att hänga med. Men roligt! (om man gillar matte/fysik/programmering...)