År 2 Läsperiod 4 sammanfattad
Nuså! Nu är år 2 läsperiod 4 SLUT! (och därmed även året, men det kommer en separat sammanfattning av det) Denna läsperiod kan sammanfattas av MÅNGA TIDSKRÄVANDE KURSER! Förra året läste vi 2 kurser i lp4, nu läste vi 4! Varav både milfen och expfysen var mycket tidskrävande, samtidigt som regleren och matstaten krävde att en pluggade en del hemma... Hur som, här är kurserna vi läst:
- "TMA321 - Matematisk statistik", aka matstat. En kurs om sannolikhetslära och matematisk statistik. Den började ganska enkelt, med "vanlig sannolikhet" som en fick lära sig i grundskolan, men blev snabbt svårare. Vi gick tidigt in på konceptet med oberoende mätningar och fortsatte med stokastiska variabler, både diskreta och kontinuerliga. Vanliga koncept i kursen var väntevärde, varians, binomialfördelning, geometrisk fördelning, Poissonfördelning, exponentialfördelning, chi2-fördelning, t-fördelning, kovarians, korrelation, mm. Intressant kurs! Och den ända vi läser inom detta område.
- "TIF075 - Miljöfysik", aka milf. Intressant kurs! Ganska enkel, men tidskrävande! Examinatorn fick inte ge oss någon tenta för att vi redan har så mycket nu, så istället gav han oss 5 st ganska feta inlämningar, plus en debatt som skulle hållas. Hursom, vi hade ett flertal föreläsningar + gästföreläsningar om diverse miljötekniker såsom vätgassamhället, energilagring, kärnkraft, återvinning, solceller, materialflöden, avgaskatalys, batterier, osv. Så som sagt, enkel, rolig, men tidskrävande :)
- "TIF081 - Experimentell fysik 1" del B och del C, aka expfys. Kursen som vi läst hela året (del A under höstterminen och del B och del C nu under vårterminen). Läs mer på tidigare sammanfattningar om den! (Men kan basically beskrivas som De Tidskrävande Kursernas Moder)
- "ERE091* - Reglerteknik", aka regler. En rolig (och valbar) kurs som förklaras lättast med dess engelska namn: "Control Engineering". Reglerteknik går basically ut på att få system att bete sig som en vill, och även kunna sköta sig själva utan mänsklig inblandning. Exempelvis en termostat inställd på 20 grader ska hålla temperaturen i rummet kring 20 grader, men temperaturen påverkas ju av t.ex. att solen går upp eller att dörren öppnas. Ett bra reglersystem ska då justera elementen och annat så att temperaturen i rummet påverkas så lite som möjligt av dessa fenomen :) Kul kurs, särskilt labbarna! Var ganska lik elnätskursen vi läste i höstas, om någon undrade ^^
Sammanfattningsvis vill jag säga vad jag redan sagt flera gånger: mycket tidskrävande läsperiod (och termin), särskilt om du har många expfyslabbar under den! Så var redo på det! Men annars rätt intressant ändå :)
* Denna kurs var ett individuellt val - en kunde ha läst "Hållfasthetslära" istället.