År 3 Läsperiod 3 sammanfattad

I torsdags hade jag som sagt tentan i fastan och nu är tentaveckan över så nu är År3LP3 officiellt slut! Denna läsperiod har varit... lite annorlunda pga. kandidatarbetet, men utöver det standard LP3-seg. Med det menar jag inte att skolan varit seg, utan att det känns som att tiden gått rätt segt. Det har det gjort i alla LP3:s hittills, antagligen pga. att LP3 alltid ligger i den andra halvan av vintern. Kurserna jag läst denna läsperiod är:
  • "FFY012 - Fasta tillståndets fysik", aka fastan. Denna kurs har känts som en ganska matnyttig, allmänbildande kemifysikkurs, men samtidigt ganska ointressant. Allt var förstås inte ointressant, men överlag kändes det inte som att "wow med detta kan jag göra så många coola grejer!" utan snarare "tja, det här är väl bra att ha koll på...". Så jag tror att det är bra att vi har denna kurs, men det var svårt att motivera sig att plugga i den. De fyra labbarna var dock spännande, lärorika och intressanta! Vanliga begrepp i kursen var gitter, bas, gittervektorer, reciproka gittervektorer, strukturfaktor, diffraktion, bandstruktur, brillouin zon, etc.
  • "TIF090 - Experimentell fysik 2 (bas)", aka ExpFys2. Ja liksom i höstas fortsatte denna kurs även denna läsperiod. Jag personligen hade inga labbar alls i denna kurs denna läsperiod, andra hade det dock, men två av rapporterna skulle in i mitten/nu mot slutet av läsperioden.
  • Kandidatarbetet. Här skiljer sig folks erfarenheter oerhört eftersom kandidatarbetet görs i en grupp om 2-6 personer. Jag personligen har haft ett mycket intressant arbete inom typ termokvantfysik med en duktig engagerad grupp bestående enbart av F:are, vilket inte är ett måste, men jag har hört från andra att inte alla haft det lika bra. Jag tycker att mitt arbete har varit både roligt, intressant och lärorikt, vilket jag tror är en bra förutsättning för att det ska bli bra, men det är ju inte något en själv styr helt över... det enda jag kan klaga på och säga om kandidatarbetet som gäller fler än bara min grupp är att informationen har varit något bristfällig och otydlig flera gånger - ibland har olika texter från högskolan och institutionen sagt olika saker - men det gäller nog bara min institution (jag gör kandidatarbetet på mc2-institutionen, institutionen för mikroteknologi och nanovetenskap) för de som gör sitt på F-institutionen har inte haft samma problem.
Alltså, det har varit roligt och intressant med kandidatarbetet, men övriga skolan har känts lite tråkig och mest som "ett måste". Förhoppningsvis blir nästa läsperiod roligare.