År 4 Läsperiod 4 sammanfattad
Sommarlov! Hade som sagt mina tentor i måndags och onsdags och har nu fått in min sista inlämning för året så nu är jag färdig för året! Den här läsperioden har varit.. ganska lugn och ganska lång - många lediga veckor, extra långa helger m.m. Kurserna var inte exakt vad jag förväntade mig, men det är inte nödvändigtvis något dåligt. Kurserna jag läste var:
- "MCC015 - Supraledande elektronik - grundläggande fysik och tillämpningar". Denna kurs var mer eller mindre en fortsättningskurs från den supraledningskursen jag tog i LP3, men det var inte ett krav att ha läst den. Den bestod av ett flertal delar, Josephsoneffekt, SQUIDs, Single Electron Devices, bolometrar, m.fl. Varje del hade en eller två föreläsare, så på det sättet påminde den mycket om nanovetenskapskursen jag tog i höstas. Den påminde också om nanovetenskapskursen då den var lite rörigt administrerad - min slutsats är att det är lätt hänt när det är många föreläsare som håller i en kurs. Men även om kursen var lite rörig och så så var den ändå intressant!
- "KFK150 - Tillämpad optisk spektroskopi"*, aka TOS. Denna kurs valde jag mest för att jag behövde välja en kurs till samt att den var semi-obligatorisk så då kunde jag bocka av ytterligare en sådan. Men, kursen gjorde mig glatt överraskad! Innan tänkte jag bara såhär "spektroskopi? Ja det är väl såhär ljus, ämnen och spektra..." men det är så mycket mer än det! I grunden handlade kursen om hur ljus (eller ja, elektromagnetisk strålning) och materia interagerar med varandra. Och det är inte så lätt som en har fått höra tidigare; i de flesta sammanhang har en mest fått höra att ljus antingen kan absorberas (då en elektron exciteras), spridas eller vara oförändrat av materia, men i denna kurs gick vi in på många fler detaljer. Ljus kan få molekyler att vibrera, rotera, både vibrera och rotera, lämna lite av sin energi hos en molekyl, sno lite energi från en molekyl, m.fl. Det finns många typer av interaktioner och vi gick in på (typ) alla! Sen fick vi också lära oss en del gruppteori (den matematiska teorin för framförallt symmetrier) då det var högst relevant för interaktionen mellan en molekyl och ljus. Alla i kursen hade även små projekt i grupper om 2-3 pers tillsammans med en doktorand. I mitt projekt fick vi bl.a. leka med en supermegastark nanopulslaser, det var kul :) sammanfattningsvis en kul kurs! Rekommenderas!
* Detta var en semi-obligatorisk kurs. För att kunna ta en Masterexamen i nanoteknik måste en ha läst 4 semiobligatoriska kurser utöver de 4 obligatoriska.
Sammanfattningsvis kul läsperiod!