År 4 Läsperiod 3 sammanfattad
Den här veckan var LP3:s tentavecka; nu är tentorna över så nu är läsperioden slut och det är bara att blicka mot nästa läsperiod och framtiden :D först och främst vill jag säga att detta har varit en riktigt trevlig läsperiod! Kurserna var intressanta, relevanta och lärorika, men tog ändå inte överdrivet mycket tid! Kurserna jag läste var:
- "MCC115 - Modeling and fabrication of micro/nanodevices". Denna kurs var den sista obligatoriska kursen på nanotekniksmastern. Det var en nästan enbart praktisk kurs; på den första och enda föreläsningen blev vi tilldelade olika projekt (eller ja, vi fick välja och sedan lottades de mest populära projekten ut). Dessa olika projekt gick ut på att tillverka någon sorts mikro- eller nanokomponent. Till varje projekt fanns det en handledare som sedan skötte kontakten med studenterna. Därefter labbades det så det stod härliga till nere i PL1 - den renare delen av renrummet (med bara 100 partiklar per kubikfot luft, luften själv exkluderad, till skillnad från vanlig luft som har cirka en miljon partiklar per kubikfot luft) vilket gav en massa praktiska erfarenheter av nanofabrikation, kul! :) Kursen examinerades i den sista läsveckan med en rapport och en presentation om projektet.
- "FMI036 - Superconductivity and low temperature physics"*. Detta var en skojig kurs (och mycket teoretisk, till skillnad från den andra mer praktiska) där vi gick bra mycket mer in i detalj på hur supraledning fungerar (till skillnad från kursen i fasta tillståndets fysik för ett år sen, där vi typ bara nämnde att det fanns supraledande grejer) samt diverse grejer om lågtemperaturfysik. Framförallt gick vi igenom de olika teorierna för supraledning (två-fluid modellen, Londonekvationerna, Ginzburg-Landau och BCS teori), hur att härleda dem och vad deras styrkor och svagheter är. Sedan pratade vi en hel om supraflytande helium, vilket påminner mycket om supraledning (fastän det inte är ledande), lite grann om högtemperatursupraledare (som det tydligen inte finns någon fullständig teori/förståelse för än) och lite om kylning (hur att kyla saker till mycket låga temperaturer samt hur att mäta dessa temperaturer. Kursen examinerades med en tenta som både hade en förståelsedel och en beräkningsdel (och en behövde få poäng på båda delarna för att kunna klara tentan) samt två laborationer.
* Detta var en semi-obligatorisk kurs. För att kunna ta en Masterexamen i nanoteknik måste en ha läst 4 semiobligatoriska kurser utöver de 4 obligatoriska.
Så sammanfattningsvis var läsperioden alltså lugn men ändå lärorik och intressant :)